Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΗΣ "ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ"



 ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΑΝΡΘΩΠΙΣΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗΝ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ



            Το Δ.Σ. της Ελληνικής Γλωσσικής Κληρονομιάς διαμαρτύρεται εντονώτατα για την απόφαση της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας (ΦΕΚ 941 Β’ /25-5-2015) να καταργηθεί η διδασκαλία του Επιταφίου του Περικλέους, που εύστοχα έχει χαρακτηρισθεί «ευαγγέλιο της δημοκρατίας», και να μειωθεί σε μιά ώρα την εβδομάδα η διδασκαλία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στην Γ΄ τάξη Γενικού Λυκείου.

            Επίσης, εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του για τη δραστική μείωση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ΄ Λυκείου (από 10 που προβλέπονταν στον ν. 4186/2013 σε 4 (!) ώρες εβδομαδιαίως),  η οποία περιλαμβάνεται στην ίδια Υπουργική Απόφαση.

            Τα άστοχα αυτά μέτρα του Υπουργείου Παιδείας παραγνωρίζουν το γεγονός ότι στον Επιτάφιο του Περικλέους διατυπώνονται με ευκρίνεια ηθικές, κοινωνικές και δημοκρατικές αξίες, απαραίτητες για τον σύγχρονο άνθρωπο. Αυτές τις αξίες είναι αυτονόητη και επιτακτική ανάγκη να εγκολπώνονται οι νέοι της Πατρίδος μας, όποιον επιστημονικό κλάδο και αν ακολουθήσουν στις μελλοντικές τους σπουδές, και μάλιστα σε μια εποχή που η Ελληνική κοινωνία βιώνει επώδυνα σοβαρή οικονομική κρίση, απότοκο βαθειάς κρίσης πολιτισμού, ηθικών και πνευματικών αξιών. Επιπλέον, μέσω των αρχαίων Ελληνικών κειμένων κατανοείται η διαχρονία και η ενότητα της Ελληνικής γλώσσας και ενισχύεται η εκφραστική και ο λεξιλογικός πλούτος του γραπτού και προφορικού λόγου.


            Εξ άλλου η μείωση της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας σε μία μόνον ώρα εβδομαδιαίως στην Γενική Παιδεία της Γ΄ Λυκείου υποβαθμίζει ουσιαστικά και τους βάρδους της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, που με το μεγάλο έργο τους εμπλούτισαν τον Νεοελληνικό μας λόγο, γαλούχησαν γενιές και γενιές Νεοελλήνων, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην μόρφωση των Ελλήνων πολιτών. Αυτήν ακριβώς την μόρφωση, με τη μείωση της διδασκαλίας της Αρχαίας και Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας στερούν αβασάνιστα οι εισαγόμενες αλλαγές από τη σημερινή ελληνική νεολαία και αυριανούς πολίτες της χώρας μας.

            Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει τις αποφάσεις του για το πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου και να μη μειώσει την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας στη διαχρονία της. Είναι χρέος προς την νεότητα και τον πολιτισμό μας.

Η Ελληνική Γλωσσική Κληρονομιά θεωρεί ως καθοριστικής σημασίας τα προγράμματα και τα διδακτικά βιβλία, που αφορούν την Ελληνική ανθρωπιστική κληρονομιά και την Ελληνική ιστορία και γλώσσα στη διαχρονική τους συνέχεια. Προτίθεται γι’ αυτό ν’ αφιερώσει σ’ αυτό το θέμα μια από τις μεγάλες εκδηλώσεις της του προσεχούς έτους 2016.

            Συγκεκριμένα, θα οργανώσει Επιστημονική Ημερίδα στην Αθήνα, στο πρώτο τρίμηνο του 2016, και θα καλέσει διακεκριμένους ειδικούς και εξέχουσες προσωπικότητες των γραμμάτων να εξετάσουν και να συζητήσουν συστηματικά τα υπάρχοντα προγράμματα και διδακτικά βιβλία όλων των τάξεων του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου, στον τομέα ειδικότερα της ανθρωπιστικής παιδείας, της Ελληνικής ιστορίας και της γλώσσας. Τα συμπεράσματα της Ημερίδος, με μορφή παρατηρήσεων, εισηγήσεων και προτάσεων, θα υποβληθούν στο Υπουργείο Παιδείας.

            Η Ελληνική γλωσσική αλλά και γενικότερα ανθρωπιστική κληρονομιά, Παιδεία και πολιτιστική ταυτότητα, είναι υπόθεση ολόκληρου του Ελληνικού λαού και υποθήκη και επιταγή για την πολιτική του αρμόδιου Υπουργείου.

            Με αυτό το πνεύμα, η Ελληνική Γλωσσική Κληρονομιά είναι πρόθυμη να συνεργασθεί με το Υπουργείο για την επανεξέταση των προγραμμάτων και των διδακτικών βιβλίων, που χρειάζεται να επανεξετασθούν.





Για το Διοικητικό Συμβούλιο



Ο Πρόεδρος                                                       Η Γενική Γραμματεύς



     

         Καθηγητής Β. Φίλιας                                                         Καθηγήτρια Αριστέα Τόλια






1 σχόλιο:

  1. Θεωρώ την απόφαση για κατάργηση της διδασκαλία του "Επιταφίου του Περικλέους" από το Λύκειον, ως το μέγιστο λάθος του Υπουργείου Παιδείας! Μπορεί το σύνολον του κειμένου να έχει χαρακτηρισθεί «ευαγγέλιον της δημοκρατίας", αλλά κατά την προσωπική μου άποψη, δύο και μόνον φράσεις-προτάσεις ερμηνεύουν ό, τι σημαίνει το ον που ονομάζεται άνθρωπος! Η πρώτη διδάσκει ότι "φιλοκαλούμεν μετ' ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας"!!! Η δεύτερη λέει ότι "ανδρών επιφανών πάσα γη τάφος"!!! Βλέπετε, ότι και στις δύο προσθέτω θαυμαστικά και έχω δίκιο γιατί, στην πρώτη μεν καθείς διδάσκεται ότι το ωραίον ενυπάρχει - πραγματώνεται με ευτελή (απλά- ταπεινά- φτηνά) μέσα και υλικά, αλλά και η ενασχόληση με τη φιλοσοφία και τις πνευματικές αξίες δεν υπονοεί ανθρώπους μαλθακούς, χωρίς πυγμή και θάρρος και ανδρεία!!! Στη δεύτερη, αποδεικνύεται η παλαιόθεν και έως σήμερα ισχύουσα παγκόσμια αναγνώριση του ανθρωπίνου μεγαλείου, αφού πολλές πόλεις διεκδικούν ή επιθυμούν να οικειοποιηθούν την ταφή επιφανών Ελλήνων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή